Portaulul ceățeanului


Stare Civilă Cadru legal:

  • 1. pentru inscrierea de mentiuni privind schimbarea numelui şi/sau prenumelui primite din strainatate:

    În conformitate cu prevederile art. 47 din Legea nr. 119/1196 cu privire la actele de stare civilă, republicată, „Modificarile intervenite în statutul civil al cetatenilor români aflati în strainatate se înscriu de ofiterul de stare civilă prin mentiune pe marginea actelor de stare civilă, cu aprobarea Directiei pentru Evidenta Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date.

    Înscrierea acestor mentiuni se face în baza cererilor adresate misiunii diplomatice sau oficiului consular de cariera al României acreditat în statul de resedinta, sau primariei care are în pastrare actele sale de stare civilă ale solicitantilor.
  • 2. pentru inscrierea mentiunii de casatorie şi desfacerea acesteia prin divort pronuntat in strainatate :

    În conformitate cu prevederile art. 46 şi 47 din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, modificarile intervenite în statutul civil al cetatenilor români aflati în strainatate se înscriu de ofiterul de stare civilă prin mentiune pe marginea actelor de stare civilă, cu aprobarea Directiei pentru Evidenta Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date.

    Înscrierea divortului pronuntat în strainatate, privind un cetatean român, se face numai dupa ce hotarârea straina, definitiva şi irevocabila, a fost recunoscuta de catre instanta competenta din România, conform prevederilor art. 166 şi 170 din Legea nr. 105/1992. În situatia în care hotarârile de divort sunt pronuntate în state membre ale Uniunii Europene, acestea sunt recunoscute de plin drept în România.
  • 3. pentru procurarea şi transmiterea in strainatate a certificatelor de stare civilă :

    În conformitate cu prevederile art.11 alin.(5) şi (6) din Legea nr.119/1996, republicată, au fost emise NORMELE DE LUCRU privind procurarea şi transmiterea în strainatate a certificatelor şi extraselor de pe actele de stare civilă, precum şi a datelor cu privire la domiciliul şi resedinta unor persoane, care au fost aprobate prin H.G. nr.220/16.02.2006, publicate în M.Of. al României, Partea I, nr.205/06.03.2006.

    Directia pentru Evidenta Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date (D.E.P.A.B.D.), prin Serviciul Central de Stare Civilă, întreprinde masuri pentru procurarea şi transmiterea certificatelor de stare civilă – de nastere, de casatorie şi de deces – la cererea urmatoarelor categorii de persoane fizice:

    • a) strainii, ale caror acte şi fapte de stare civilă s-au produs şi s-au înregistrat în România, care s-au adresat misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale acestor tari, acreditate în România;
    • b) cetatenii români cu domiciliul sau resedinta în strainatate, care s-au adresat misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare de cariera ale României sau Ministerului Administratiei şi Internelor.
  • 4. pentru eliberarea certificatelor de atestare a domiciliului şi a cetateniei romane :

    Directia pentru Evidenta Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date elibereaza certificate de atestare a domiciliului şi a cetateniei române, care urmeaza sa fie folosite în strainatate, în scopul valorificarii unor drepturi sau al apararii intereselor cetatenilor români.

    Certificatele de atestare a domiciliului şi a cetateniei române se elibereaza în conformitate cu prevederile O.G.R. nr. 33/2002 (publicata in Monitorul Oficial nr. 88/02.02.2002), aprobata prin Legea nr. 223/2002 (publicata în Monitorul Oficial nr. 290/29.04.2002), precum şi cu cele ale H.G. nr. 220/2006 pentru aprobarea Normelor de lucru privind procurarea şi transmiterea în strainatate a certificatelor şi extraselor de pe actele de stare civilă, precum şi a datelor cu privire la domiciliul şi resedinta unor persoane (Mon. Of. nr. 205/06.03.2006).

  • 5. pentru rectificarea actelor de stare civilă romane intocmite ca urmare a transcrierii/inscrierii in registrele de stare civilă romane a certificatelor sau extraselor de stare civilă incheiate in strainatate:

    Actele de stare civilă române întocmite ca urmare a transcrierii/înscrierii în registrele de stare civilă române a certificatelor sau extraselor de stare civilă încheiate în strainatate se rectifica numai în urmatoarele situatii:

    • a) când eroarea se datoreaza autoritatilor locale straine care au înregistrat initial actul şi persoana interesata prezinta documentul eliberat de autoritatile straine;
    • b) când eroarea se datoreaza ofiterului de stare civilă care a înscris/transcris actul;
    • c) când eroarea se datoreaza traducerii prezentate.


    În conformitate cu prevederile art. 73 din Metodologia nr. 1/1997 de aplicare a Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, în baza documentului eliberat de autoritatile straine, se opereaza mentiunea de rectificare a actului de stare civilă numai cu aprobarea Directiei pentru Evidenta Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date.

  • 6. pentru transcrierea certificatelor şi extraselor de stare civilă procurate din strainatate :

    Actele de stare civilă ale cetatenilor romani intocmite in strainatate, la autoritatile locale competente, se transcriu, obligatoriu, conform Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă in registrele de stare civilă romane, in termen de 6 luni de la intoarcerea in tara sau de la primirea din strainatate a certificatului ori extrasului de stare civilă.

    Transcrierea certificatelor şi a extraselor de stare civilă se efectueaza cu aprobarea primarului unitatii administrativ-teritoriale de la locul de domiciliu al solicitantului, cu avizul prealabil al Serviciului Public Comunitar Judetean de Evidenta a Persoanei.

    Transcrierea certificatelor şi a extraselor de stare civilă privind cetatenii romani care nu au avut niciodata domiciliul in Romania se face cu aprobarea primarului sectorului 1 al municipiului Bucuresti şi avizul prealabil al Directiei Generale de Evidenta a Persoanelor a Municipiului Bucuresti.

    Cetatenii romani ale caror acte de stare civilă au fost inregistrate in localitati care au apartinut Romaniei, iar in prezent se gasesc pe teritoriul altor state, pot solicita intocmirea actelor de stare civilă la serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor sau la primaria unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza au domiciliul, pe baza extrasului de pe actul de stare civilă ce se gaseste in pastrarea Arhivelor Nationale. Transcrierea acestor extrase in registrele de stare civilă se face cu aprobarea primarului unitatii administrativ-teritoriale de la locul de domiciliu al solicitantului şi avizul prealabil al Serviciului Public Comunitar Judetean de Evidenta a Persoanei sau, dupa caz, al Directiei Generale de Evidenta a Persoanelor a Municipiului Bucuresti.

    Cererea de transcriere, se adreseaza primarului unitatii administrativ-teritoriale pe raza careia isi are domiciliul titularul actului şi se face in nume propriu, prin imputernicit cu procura speciala autentificata.

    Minorii in varsta de peste 14 ani solicita transcrierea certificatelor de nastere in nume propriu asistat de unul dintre parinti sau, dupa caz de tutore; in cazul in care parintii au domicilii diferite, primaria competenta privind transcrierea certificatului de nastere poate fi oricare din cele doua primarii pe raza carora au domiciliul parintii minorului.

    Pentru persoanele care nu au implinit varsta de 18 ani, ai caror parinti au domiciliul in strainatate, cererea de transcriere a certificatelor de nastere se depune la Directia de Stare Civilă din cadrul Directiei Publice de Evidenta a Persoanelor din cadrul Consiliului Local al Sectorului 1.

    Pentru cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, cererea se adreseaza primarului unitatii administrativ-teritoriale de la ultimul loc de domiciliu avut in tara, iar daca nu au avut domiciliul in Romania, primarului sectorului 1 al municipiului Bucuresti.

    In cazul transcrierii certificatului de casatorie, cererea se adreseaza primarului unitatii administrativ-teritoriale de la domiciliul comun al sotilor, iar daca sotii au domicilii diferite, la oricare din cele doua primarii pe raza carora acestia au domiciliul.

    In cazul transcrierii certificatului de deces, cererea se adreseaza primarului unitatii administrativ-teritoriale a locului de domiciliu al solicitantului sau primarului unitatii administrativ-teritoriale de la ultimul domiciliu avut in tara de catre persoana decedata.

    Pentru stabilirea primariei unitatii administrativ-teritoriale competente sa intocmeasca actul,cetatenii romani cu domiciliul in strainatate prezinta dovada eliberata de S.P.C.L.E.P. de la ultimul domiciliu avut in tara.

    Persoanele care fac dovada cetateniei romane cu Certificatul de depunere a juramantului de credinta eliberat de Ministerul Justitiei, depun cererea de transcriere a certificatelor/extraselor de stare civilă, procurate din strainatate, la D.S.C. - Sector 1-Bucuresti; persoanele care se legitimeaza cu permis de sedere permanenta eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrari in care se mentioneaza domiciliul stabil in Romania, vor adresa cererea de transcriere primarului unitatii administrativ-teritoriale, potrivit datelor inscrise in permisul de sedere.

    Cetatenii romani cu domiciliul in strainatate care se legitimeaza cu pasapoarte expirate sau titluri de calatorie şi sunt in imposibilitate de a se legitima cu un document valabil, vor solicita S.P.C.L.E.P. de la ultimul loc de domiciliu, eliberarea unei dovezi din care sa rezulte cum figureaza inregistrati in Registrul de Evidenta a Persoanelor; in baza dovezii şi a pasaportului expirat sau a titlului de calatorie, se va face legitimarea persoanelor de catre oficiile de stare civilă.

  • 7. pentru schimbarea numelui pe cale administrativa (SNCA):

    Schimbarea numelui de familie şi a prenumelui pe cale administrativa se face conform Ordonantei Guvernului Romaniei nr. 41/2003 privind dobandirea şi schimbarea pe cale administrativa a numelor persoanelor fizice, aprobata prin Legea nr. 323/2003, cu modificarile şi completarile ulterioare.

    Competenta de solutionare a cererilor este a presedintelui consiliului judetean, respectiv a primarului general al municipiului Bucuresti, care se pronunta prin emiterea dispozitiei de admitere sau de respingere a cererii de schimbare a numelui, în termen de 60 de zile de la primirea cererii, conform prevederilor art. 13 din O.G.R. nr. 41/2003.

    Sunt necesare motive temeinice care sa indreptateaasca solicitantului sa ceara schimbarea numelui sau a prenumelui pe cale administrativa.

    In sensul prevederilor art. 4 alin. (2) din O.G.R. nr. 41/2003, sunt considerate ca intemeiate cererile de schimbare a numelui in urmatoarele cazuri:

    → a) cand numele este format din expresii indecente, ridicole ori transformat prin traducere sau in alt mod;

    → b) cand persoana in cauza a folosit, in exercitarea profesiei, numele pe care doreste sa il obtina, facand dovada cu privire la aceasta, precum şi asupra faptului ca este cunoscuta in societate sub acest nume (poseda diferite acte personale, de studii,de serviciu, militare etc. care nu concorda cu numele prevazut în actele de stare civilă). Aceasta prevedere legala aduce în discutie, dupa opinia noastra, caracterul imprescriptibil al numelui. Se pare, asadar, ca o posesie prelungita, în anumite conditii, poate da dreptul posesorului sa-l dobândeasca. Aceste conditii sunt: o folosinta permanenta a numelui; aceasta folosinta sa fie în exercitarea profesiei şi sub acest nume persoana sa fie cunoscuta în societate. Consideram ca folosirea permanenta a numelui în profesie presupune o perioada mai îndelungata, mai exact folosinta în timp a numelui trebuie sa coincida cu exercitarea în timp a profesiei. În plus, aceasta folosinta trebuie sa fie continua. Apoi, pentru ca cererea sa fie întemeiata, persoana respectiva trebuie sa fi fost cunoscuta în societate sub acest nume. Aceasta conditie nu credem ca este îndeplinita daca durata de timp este scurta şi, deci, persoana nu putea, în mod rezonabil, sa se faca cunoscuta în societate sub acest nume;);

    → c) cand, din neatentia ofiterilor de stare civilă ori ca urmare a necunoasterii reglementarilor legale in materie, au fost efectuate mentiuni gresite in registrele de stare civilă ori au fost eliberate certificate de stare civilă cu nume eronate, in baza carora au fost eliberate alte acte (de studii, livret militar, carte de munca, etc);

    → d) cand persoana in cauza are nume de familie sau prenume format din mai multe cuvinte, de regula reunite, şi doreste schimbarea acestuia;

    → e) cand persoana in cauza poarta un nume de familie de provenienta straina şi solicita sa poarte un nume romanesc;

    → f) cand persoana şi-a schimbat numele de origine straina intr-un nume romanesc, pe cale administrativa, şi doreste sa revina la numele dobandit la nastere;

    → g) cand parintii şi-au schimbat numele pe cale administrativa, iar copiii solicita sa poarte un nume de familie comun cu al parintilor lor;

    → h) cand persoana in cauza solicita sa poarte un nume de familie comun cu al celorlalti membri ai familiei, nume care a fost dobandit ca urmare a adoptiei, a mentinerii numelui la casatorie, a stabilirii filiatiei ori a unor schimbari de nume aprobate anterior pe cale administrativa;

    → i) cand sotii au convenit cu ocazia incheierii casatoriei sa poarte numele de familie reunite şi ambii solicita schimbarea acestuia pe cale administrativa, optand pentru numele de familie dobandit la nastere de catre unul dintre ei ori sa revina fiecare la numele avut anterior casatoriei;

    → j) cand persoana in cauza face dovada ca a fost recunoscuta de catre parinte ulterior inregistrarii nasterii, insa, intrucat nu a sesizat instanta pentru incuviintarea purtarii numelui de familie al acestuia in timpul vietii, nu exista alta posibilitate de dobandire a numelui parintelui decat pe cale administrativa;

    → k) cand prenumele purtat este specific sexului opus;

    → l) cand persoanei i s-a incuviintat schimbarea sexului prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva şi irevocabila şi solicita sa poarte un prenume corespunzator, prezentand un act medico-legal din care sa rezulte sexul acesteia;

    → m) alte asemenea cazuri temeinic justificate.

    → a) cand persoana in cauza a adoptat minori şi doreste ca acestia sa poarte un alt prenume;

    → b) cand casatoria a incetat prin moartea sau prin declararea judecatoreasca a mortii unuia dintre soti, iar sotul supravietuitor solicita sa revina la numele de familie purtat anterior casatoriei ori la numele de familie dobandit la nastere;

    → c) cand in urma divortului un fost sot revine la numele de familie purtat anterior şi care provine dintr-o alta casatorie, de asemenea desfacuta prin divort, şi doreste sa poarte numele dobandit la nastere;

    → d) cand in urma incetarii casatoriei prin moartea sau prin declararea judecatoreasca a mortii unuia dintre soti celalalt sot se recasatoreste şi, ca urmare a desfacerii acestei casatorii, acesta doreste sa poarte numele de familie dobandit la nastere;

    → e) cand fostul sot doreste sa poarte numele de familie pe care l-a avut in casatorie, pentru a avea un nume comun cu copiii incredintati spre crestere şi educare, cu consimtamantul fostului sot, dat in forma autentica;

    → f) cand parintii au divortat, iar copiii incredintati spre crestere şi educare unuia dintre parinti, care a revenit la numele de familie avut anterior casatoriei, solicita sa poarte numele de familie al acestuia;

    → g) cand s-a desfacut adoptia unei persoane casatorite care are copii minori şi in urma desfacerii adoptiei persoana in cauza revine la numele de familie avut inainte de adoptie;

    → h) cand unul dintre soti, la incheierea casatoriei, a luat numele de familie al celuilalt sot, nume pe care acesta l-a dobandit prin adoptie, iar ulterior incheierii casatoriei are loc desfacerea adoptiei.

    Persoanele îndreptatite sa ceara schimbarea numelui sunt cetatenii români cu domiciliul în tara sau în strainatate [conform prevederilor art.4 alin.(1) al Ordonantei], precum şi orice persoana fara cetatenie (apatrid) domiciliata în România, care au capacitate de exercitiu deplina. Persoanele care nu au o asemenea capacitate ori au capacitate de exercitiu restrânsa pot cere schimbarea numelui prin reprezentantul legal sau, respectiv, prin asistarea lor de catre ocrotitorul legal.

    Pentru minori, cererea de schimbare a numelui se face, dupa caz, de parinti sau, cu incuviintarea autoritatii tutelare, de catre tutore. Daca parintii nu se inteleg cu privire la schimbarea numelui, va hotari autoritatea tutelara.Cand cererea este facuta de unul dintre parinti, este necesar acordul celuilalt parinte, dat in forma autentica.În cazul minorului care a împlinit vârsta de 14 ani, cererea va fi semnata şi de acesta. Legea nu cere acordul celuilalt parinte în cazul în care el este pus sub interdictie, ori este declarat judecatoreste disparut sau decazut din drepturile parintesti.

    Acordul nu este necesar in cazul in care celalalt parinte este pus sub interdictie ori este declarat judecatoreste disparut sau decazut din drepturile parintesti.Cand minorul a implinit varsta de 14 ani, cererea va fi semnata şi de acesta.Pentru persoana pusa sub interdictie, cererea de schimbare a numelui se face de catre tutore, cu incuviintarea autoritatii tutelare. In cazul in care parintii copilului sunt decedati, necunoscuti, pusi sub interdictie, declarati judecatoreste morti ori disparuti sau decazuti din drepturile parintesti şi nu a fost instituita tutela, in cazul in care copilul a fost declarat abandonat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, precum şi in cazul in care instanta judecatoreasca nu a hotarat incredintarea copilului unei familii sau unei persoane, in conditiile legii, cererea de schimbare a numelui minorului se face de catre serviciul public specializat pentru protectia copilului din subordinea consiliului judetean, ori, dupa caz, a consiliului local municipal, orasenesc, comunal sau al sectorului mun.Bucuresti.

    Pentru persoana pusa sub interdictie, cererea de schimbare a numelui se face de catre tutore, cu încuviintarea autoritatii tutelare.

    Schimbarea prenumelui minorului se poate cere oricând.

    Daca sotii s-au învoit sa poarte în timpul casatoriei un nume de familie comun, pentru schimbarea acestuia este necesar consimta¬mântul celuilalt sot, daca sotii, la încheierea casatoriei, s-au învoit sa-şi pastreze fiecare numele anterior, oricare dintre ei va putea sa-şi schimbe numele fara a avea nevoie de consimtamântul celuilalt. Schimbarea numelui de familie al unuia dintre ei nu are efect asupra numelui de familie al celuilalt sot.

    Cererea de schimbare a numelui se va depune la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor aflat în subordinea consiliului local al comunei, orasului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucuresti, în a carui raza teritoriala îsi are domiciliul solicitantul sau la primaria unitatii administrativ-teritoriale unde domiciliaza.

    Cererea privind pe cetateanul român cu domiciliul în strainatate se depune la primaria ultimului domiciliu avut în România, iar daca nu a avut vreodata domiciliul în România – la Primaria Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti.

  • 8. pentru eliberarea certificatelor de stare civilă :

    → Certificatele de nastere şi de casatorie se elibereaza titularilor sau reprezentantilor legali ai acestora.

    → Certificatele de stare civilă se pot elibera şi altor persoane îndreptatite.

    → Certificatele de deces se elibereaza membrilor familiei sau altor persoane îndreptatite.

  • 9. pentru rectificarea actelor de stare civilă :

    Incepand cu data de 08.09.2006, au devenit aplicabile prevederile Legii nr.117 din data de 04 mai 2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 410 din data de 11 mai 2006, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă.

    Rectificarea unor rubrici din actul de stare civilă presupune indreptarea erorii materiale comise cu ocazia inregistrarilor de stare civilă.

    In conformitate cu prevederile art.61 alin (1), din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată,"rectificarea actelor de stare civilă şi a mentiunilor inscrise pe marginea acestora se face in temeiul dispozitiei primarului unitatii administrativ-teritoriale care are in pastrare actul de stare civilă, din oficiu sau la cererea persoanei interesate".

    Cererea de rectificare a actelor de stare civilă şi a mentiunilor inscrise pe acestea, intocmita conform anexei, insotita de actele doveditoare, se depune de catre persoana interesata la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor sau la primaria unitatii administrativ-teritoriale care are in pastrare actul de stare civilă ori, dupa caz, la serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor sau la primaria de la locul de domiciliu al acesteia.

    Cererea se solutioneaza in termen de 30 de zile, prin emiterea dispozitiei de catre primarul localitatii, care se comunica solicitantului in termen de 10 zile de la data emiterii.

    Ofiterul de stare civilă delegat, care primeste cererea o inregistreaza şi, impreuna cu actele doveditoare depuse de solicitant şi un referat motivat cuprinzand rezultatul verificarilor precum şi cu avizul prealabil al serviciului public comunitar judetean de evidenta a persoanei, o prezinta spre aprobare primarului localitatii.

    Dupa aprobarea referatului şi emiterea dispozitiei de catre primar, ofiterul de stare civilă delegat expediaza certificatul de stare civilă completat corect, ca urmare a rectificarii actului, primariei care a primit cererea, impreuna cu un exemplar al dispozitiei de aprobare a rectificarii (copie certificata pentru conformitate cu originalul).

    Ofiterul de stare civilă delegat, care primeste copia dispozitiei prin care s-a aprobat cererea de rectificare şi certificatul de stare civilă corespunzator, invita titularul, in termen de 48 de ore, pentru a-l ridica, sub luare de semnatura, iar certificatul de stare civilă anterior se retrage şi se transmite primariei emitente, in vederea anularii şi a efectuarii mentiunii despre aceasta pe marginea actului, la rubrica "certificate eliberate".

    La rubrica "mentiuni" din cuprinsul actului de stare civilă rectificat, se inscriu numarul şi data dispozitiei primarului unitatii administrativ - teritoriale care a emis-o, precum şi continutul rectificarii.

  • 10. pentru divortul prin acordul sotilor :

    Începând cu data de 25.12.2010 au devenit aplicabile dispoziţiile art. II din Legea nr. 202/2010 privind unele măsuri pentru accelerarea soluţionării proceselor referitoare la divorţul prin acordul soţilor pe cale administrativă sau procedură notarială.

    Ofiţerul de stare civilă constată desfacerea căsătoriei, prin divorţ pe cale administrativă, dacă soţii sunt de acord cu divorţul şi nu au copii minori, născuţi din căsătorie sau adoptaţi.

    Cererea de divorţ pe cale administrativă se face în scris, se depune şi se semnează personal de către ambii soţi, în faţa ofiţerului de stare civilă delegat de la primăria care are în păstrare actul de căsătorie sau pe raza căreia se află ultima locuinţă comună a soţilor.

    În cererea de divorţ soţii declară pe proprie răspundere că:
    • a) sunt de acord cu desfacerea căsătoriei;
    • b) nu au copii minori născuţi din căsătorie sau adoptaţi;
    • c) niciunul dintre soţi nu este pus sub interdicţie;
    • d) nu au mai solicitat altor autorităţi desfacerea căsătoriei.


    Ofiţerul de stare civilă delegat înregistrează cererea de divorţ în ziua în care a fost primită şi acordă soţilor un termen de 30 de zile calendaristice, calculate de la data depunerii cererii, pentru eventuala retragere a acesteia.

    La expirarea termenului de 30 de zile calendaristice dacă soţii stăruie să divorţeze, vor da o nouă declaraţie în faţa ofiţerului de stare civilă delegat.

    Ofiţerul de stare civilă delegat constată desfacerea căsătoriei prin acordul soţilor şi eliberează certificatul de divorţ, document ce va fi înmânat foştilor soţi într-un termen maxim de 5 zile lucrătoare.

    În caz de pierdere, distrugere sau furt al certificatului de divorţ, ofiţerul de stare civilă delegat eliberează un duplicat, conform cu originalul aflat în arhiva proprie, în baza cererii formulate de către unul dintre foştii soţi, personal sau prin împuternicit cu procură specială. Cererea se depune la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare dosarul de divorţ.